Linkbuilding is het plaatsen van actieve links op andere websites die verwijzen naar jouw website. Je kan dit doen in België maar dit kan ook op internationaal vlak. Hiervoor zal je bepaalde stappen moet volgen die we hier zullen bespreken.
Wat is linkbuilding ?
Linkbuilding is een vorm van marketing. Linkbuilding is het gebruiken van links op andere sites die dan verwijzen naar jouw eigen website. Het doel is een hogere waardering voor zoekmachine Google te behalen. Je moet gebruik maken van relatieve links om deze waardering te doen stijgen. Relatieve links zijn dus links die relevant zijn voor de website zelf. Je kan beter met 20 links werken die een hoge domein autoriteit hebben dan 200 links met een lage domein autoriteit. De domein autoriteit is een rating van 1-100 die Google geeft aan elke website. Je wilt er dus voor zorgen dat die rating zo hoog mogelijk is. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO.
Internationale linkbuilding
Bij normale linkbuilding wil je vooral zoekbaar zijn in België maar indien je je doelgroep wilt vergroten kan je doen aan internationale linkbuilding. Stel dat je wil dat je Spaanse website beter vindbaar wordt in Spanje, dan ga je je focussen op linkbuilding in Spanje. Er bestaan hier verschillende manieren voor. Je kan bijvoorbeeld doen aan PR-campagnes. Nieuwswebsites hebben meestal de links met de hoogste autoriteit. Het is dus daarom interessant om op deze website te plaatsen. De enige manier om je content op dergelijke websites te krijgen, is door relevante en nieuwswaardige content te maken. Je doet dit dus door middel van gebruik te maken van actieve en relevante onderwerpen. Je kan dan best samenwerken met journalisten van de regio waarin je wilt linkbuilden om relevante topics te vinden. Tweede optie is gebruiken te maken van een onderstroom van kwantitatieve links. Je gaat gebruik maken van massalinking. Dit kan je best doen als je een webshop of website hebt met veel verschillende categorieën of landingspagina’s. Ten slotte kan je ook gewoon content plaatsen op sector gerelateerde domeinen. Je schrijft dus content op websites die relevant zijn tot je bedrijf en verwerkt hierin links die verwijzen naar jouw website. Dit is ‘kwalitatieve linkbuilding’.
Door het gebruik te maken van deze verschillende methodes ga je jouw kansen op succes in verband met internationale linkbuilding vergroten. Succes in België betekent niet dat je succes in andere landen zal hebben. Daarom is een grondige voorbereiding en een zekere expertise van de markt zeer belangrijk.