Dit artikel gaat over narrowcasting. Een andere naam die veel wordt gebruikt, is digital signage. Beide namen op zich geven deels weer waar we het hier over hebben. We zullen hier beide namen gebruiken ter verduidelijking van wat narrowcasting is, en dus ook digital signage, en waarvoor het kan worden gebruikt.
Narrowcasting
Broadcast betekent uitzending in het Nederlands. Met broadcasting wordt bedoeld het uitzenden van een programma via televisie of radio. Tussen de programma’s worden reclameboodschappen en andere mededelingen getoond. Bij narrowcasting gaat het nog altijd over uitzenden, maar dan meer gericht. Als je een geluidswagen gebruikt om promotie te maken, dan ga je qua locatie(s) selectief te werk, om een zo groot mogelijk effect te krijgen. Narrowcasting heeft hetzelfde doel, maar we hebben het niet langer over het uitzenden via televisie of radio. Narrowcasting houdt in dat je zo gericht mogelijk (reclame)boodschappen op beeldschermen toont.
Digital signage
Sign is Engels voor onder meer bord. Dat kan bijvoorbeeld een reclame- of richtingaanwijsbord zijn. Signage kunnen we vertalen met het toepassen van borden. Digital slaat op het feit dat er digitale middelen voor worden gebruikt. Dus niet een geschilderd bord, maar een digitaal beeldscherm. De doelstelling is echter nog altijd reclame maken of informeren.
Gecombineerd
Als we de eerder genoemde omschrijvingen combineren, dan komen we op de volgende twee kenmerken van narrowcasting:
- Gericht uitzenden van boodschappen, al dan niet commercieel
- Gebruik van digitale beeldschermen, ook wel narrowcasting schermen genoemd
Je gaat selectief te werk met de plaatsing van narrowcasting schermen en welke boodschappen je daarop toont. Het gaat erom een zo groot mogelijk effect te creëren oftewel zoveel mogelijk waarde voor je geld te krijgen.
Voorbeeld
Nemen we een bioscoop als voorbeeld. Je ziet daar narrowcasting schermen met verschillende doeleinden. Er zijn schermen die je helpen om de juiste zaal te vinden, waar de film wordt getoond die wilt zien. Er zijn ook schermen die tonen welke drankjes en snacks je er kunt kopen. En tenslotte beeldschermen die tonen welke films binnenkort zullen worden vertoond. De eerstgenoemde beeldschermen hebben geen commerciële doel, maar zijn informatief. De beeldschermen met de consumpties kunnen afhankelijk van de plaats commercieel of informatief zijn. Als je al bij de toonbank staat en de beeldschermen geven de prijzen, dan zou je die informatief kunnen noemen. De filmaankondigingen zou je aan de ene kant informatief kunnen noemen, maar hebben toch ook een commercieel doel. Als uitbater van de bioscoop kies jij welke boodschappen op welke beeldschermen worden getoond, om het beste effect te krijgen.