Bereik het maximale

Marketing

Alles gerelateerd aan Marketing

Categorie archief marketing

Hoe kan ik mijn netwerk op social media uitbreiden?

Tegenwoordig maakt iedereen gebruik van social media. Particulieren, bedrijven, beroemdheden, en zelfs huisdieren krijgen soms hun eigen pagina. Eigenlijk doet iedereen er goed aan een social media pagina te hebben en bij te houden. Social media heeft veel voordelen. Als bedrijf kun je namelijk makkelijker interactie hebben met je doelgroep en meer klanten werven. Als particulier kun je er makkelijk contact houden met vrienden en oude studiegenoten of klasgenoten. Een groot netwerk brengt ook weer voordelen met zich mee. Er zijn verschillende platforms waar je een social media account kunt aanmaken, zoals YouTube, Facebook, Instagram, Twitter en Tiktok. Instagram is het grootste platform en heeft wereldwijd miljarden actieve gebruikers. Sommige mensen willen zo graag hun Insta pagina laten groeien dat ze Echte Instagram volgers kopen. Likes en volgers kopen is niet meer ongebruikelijk. Krijg meer YouTube likes door ze te kopen, of wil je meer abonnees? Zelfs deze kun je kopen. Een andere app die steeds vaker gebruikt wordt is Tiktok. Wil je weten hoe je je social media kunt laten groeien? Lees dan deze blog voor tips!

Groeien op sociale platforms

Als je op social media meer likes krijgt en volgers kun je groeien. Krijg meer YouTube likes door content te posten die van hoge kwaliteit is en veel interactie te hebben met je publiek. Overigens kun je groeien op YouTube als je een following hebt op andere platforms, en je ze doorverwijst naar je YouTube account. Krijg meer YouTube likes door winacties te geven, maar één van de voorwaarden van deze actie is dan wel dat de potentiële winnaar je video geliked heeft. Op Instagram kun je groeien door echte Instagram volgers te kopen of regelmatig te kopen. Echte Instagram volgers kopen kun je doen op verschillende sites, meestal ontvang je de likes al tien minuten na aankoop. Dit geldt ook voor als je likes of volgers wilt op andere platforms. Op Tiktok werkt groeien net wat anders: je kunt veel likes krijgen zonder dat je duizenden volgers hebt. Zo is het mogelijk dat ook kleine accounts viral gaan. Om meer likes te krijgen, moet je regelmatig posten en mee te doen met de huidige trends en hashtags te gebruiken voor bij je post. Dit hoeven niet alleen maar populaire hashtags te zijn, je kunt er ook wat kleinere tussen gooien. 

Tenslotte

Er zijn verschillende manier als je wilt groeien op social media, maar het belangrijkste is dat je originele content post en achter je posts staan. Mensen houden namelijk van oprechte personen die menen wat ze posten op internet.

Verbeter je klantrelaties met een CRM-systeem

Vrijwel ieder bedrijf kan blijven bestaan, omdat je klanten ontvangt en producten aan hen verkoopt. Als gevolg daarvan verdien je genoeg geld om je personeel te betalen, het bedrijfspand te behouden en winst te maken om te kunnen innoveren. Door te innoveren kun je je klanten van nog betere producten voorzien, waardoor je klanttevredenheid realiseert en mogelijk ook meer klanten krijgt. O die manier is de cirkel rond en blijkt: klanten zijn een essentieel onderdeel van deze cirkel. Desondanks zijn er meer klantgegevens waarmee jij jouw bedrijf en producten kan verbeteren. Zo is het behoorlijk handig om te weten wie jouw doelgroep is en hoe zij tevredengesteld kunnen worden. Daarbij komt dat je je bedrijf en producten kunt verbeteren als je precies weet wát je klanten bij jou kopen en leer je ervan als je gesprekken met klanten kunt naluisteren. 

Al met al blijkt dat het geen overbodige luxe is om te weten welke dynamiek er is tussen jouw organisatie en jouw klanten. Om hiervan op de hoogte te worden, is een CRM systeem noodzakelijk. CRM staat voor Customer Relationship Management, wat ook wel betrekking heeft op de manier waarop klantrelaties beheerd en geanalyseerd worden om deze relaties te kunnen verbeteren. Dit heeft namelijk doorgaans tot gevolg dat de winst verhoogd kan worden doordat de klanttevredenheid toeneemt. 

Echter, er zijn uiteenlopende CRM-systemen, waardoor het belangrijk is om na te gaan welk systeem precies bij jouw organisatie past en wat de voordelen zijn van iedere CRM-software. Om die reden is het raadzaam om een kijkje te nemen op de website van CRMsysteemgids.nl, omdat je hier een overzicht kunt vinden van de diverse aanbieders van CRM-software en wat de voordelen zijn van ieder systeem. Zo kun je een weloverwogen keuze maken en zul je de plank niet snel misslaan, wanneer het aankomt op het verbeteren van de klantrelaties!

Waarom zou je wordpress gebruiken?

Je hebt vast wel eens van WordPress gehoord, maar wat is dat nou precies en wat kun je er mee? Daar kom je in dit blogartikel allemaal achter.

Wat is WordPress?

WordPress is te omschrijven als een open source content management systeem. Een wat? In makkelijkere woorden: WordPress is een programma waarmee jij een eigen website, blog of webshop kunt opbouwen en ook onderhouden. Je kunt daarnaast een website laten maken op wordpress, zodat jij er gebruik van kan maken. Het programma WordPress is helemaal gratis en de populariteit van dit programma neemt almaar toe. Als je er de moeite in stopt valt het ook best te leren! Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, is het erg leuk.  Misschien vind je het nog te overweldigend om een eigen website op te bouwen. In dat geval kun je iemand dat voor je laten doen. Denk bijvoorbeeld aan websitebouwers zoals DoubleWeb. Weebly of Wix.

Voordelen van WordPress

 Wat betreft het bouwen van een website, is er ongelooflijk veel mogelijk met WordPress. Dit blijkt ook uit de populariteit van het programma, die de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. Er zijn dan ook een aantal redenen om WordPress te gebruiken. Er zitten vele voordelen aan dit programma. Hieronder volgen de unieke voordelen van WordPress:

 

  • Het programma is gratis om te gebruiken
  • Beginnen en het gebruiken van WordPress is relatief makkelijk en ook goed te leren. Kortom, je hoeft helemaal geen genie te zijn om de site te beheren.
  • WordPress is almaar aan het uitbreiden, waardoor er steeds meer mogelijk wordt.
  • De websites die gemaakt zijn doen het goed in de zoekmachines, dus de SEO heeft de prioriteit.
  • De kennis over WordPress is overal te vinden: op het internet, bladen, YouTube en zo voort.
  • De software is open-source
  • WordPress conformeert zich, waardoor jij elk type website kunt maken.
  • Het is mogelijk om je website te verbeteren en uit te breiden met allerlei thema’s en plug-ins

 

Samenvattend zijn de belangrijkste redenen om WordPress te gebruiken dat het vrij eenvoudig is een eigen WordPress website te maken, het erg toegankelijk is en je kunt ook een template kiezen die bij jou past en je kunt het allemaal zo persoonlijk maken zoals je zelf wilt en zo kun je de website helemaal aanpassen naar wens.Als je nog vragen hebt kun je altijd terecht bij WordPress Gebruikers of -bouwers en eventueel kun je een eigen WordPress website voor je laten opbouwen tegen een kleine vergoeding.

5 tips om jouw bezoeker te laten converteren

Als bedrijf heb je vast wel een webpagina. In onze tijd die gedomineerd wordt door het internet, is het werkelijk ondenkbaar dat je geen internet pagina hebt en dat je alleen maar offline verkoopt.

 

Maar goed, het feit dat je een internet pagina hebt wil nog niet zeggen dat het ook een goede internet pagina is. Voor veel bedrijven geldt dat de internet pagina eigenlijk helemaal niet zo succesvol is. De pagina wordt wellicht wel bezocht, maar er wordt te weinig gekocht.

 

Het aantal bezoekers dat ook iets koopt noemen we een een conversie: een bezoeker wordt klant. Voor veel bedrijven is het conversiegehalte dus te laag. Omdat wij vinden dat een inefficiënte website zonde is, proberen we je hier 5 tips te geven zodat jij je conversie kan verhogen. Conversie optimalisatie is ons doel!

4 dingen die je zelf kan doen

Er zijn een aantal dingen die je zelf kan doen om je conversie te verhogen. Ten eerste, zorg ervoor dat je website goed te vinden is. Geef je webpagina dus een duidelijke naam en verwijs naar je website op je facebook, in kranten en op je folders.

 

Daarnaast zijn er ook op je website nog wat dingen die je kan doen. Zo is het belangrijk dat je gemakkelijke en doelgerichte taal gebruikt. Lange verhalen, moeilijke woorden en omslachtige zinnen gaan het dus niet doen. Vervolgens is het belangrijk dat je zoekopdrachten binnen je website goed laat verlopen. Zorg dus dat je goede categorieën maakt, dat er voldoende filter opties zijn en je goede informatie biedt.

 

Als laatste is het erg belangrijk dat je goede betaal instructies biedt. Zorg er dus voor dat het betalen makkelijk gaat. Ook is het belangrijk genoeg betaalopties mogelijk te maken.

 

Uitbesteden een optie

Heb je geen zin om zelf aan de slag te gaan of ben je niet zo goed als het op het internet aankomt, dan is het uitbesteden van conversie optimalisatie aan bijvoorbeeld DoubleSmart een goede optie. Samen met DoubleSmart maak je een doelgericht plan en haal je je doel in no-time.

 

 

Is het gunstig om aan internationale linkbuilding te doen?

Linkbuilding is het plaatsen van actieve links op andere websites die verwijzen naar jouw website. Je kan dit doen in België maar dit kan ook op internationaal vlak. Hiervoor zal je bepaalde stappen moet volgen die we hier zullen bespreken. 

Wat is linkbuilding ?

Linkbuilding is een vorm van marketing. Linkbuilding is het gebruiken van links op andere sites die dan verwijzen naar jouw eigen website. Het doel is een hogere waardering voor zoekmachine Google te behalen. Je moet gebruik maken van relatieve links om deze waardering te doen stijgen. Relatieve links zijn dus links die relevant zijn voor de website zelf. Je kan beter met 20 links werken die een hoge domein autoriteit hebben dan 200 links met een lage domein autoriteit. De domein autoriteit is een rating van 1-100 die Google geeft aan elke website. Je wilt er dus voor zorgen dat die rating zo hoog mogelijk is. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. 

Internationale linkbuilding

Bij normale linkbuilding wil je vooral zoekbaar zijn in België maar indien je je doelgroep wilt vergroten kan je doen aan internationale linkbuilding. Stel dat je wil dat je Spaanse website beter vindbaar wordt in Spanje, dan ga je je focussen op linkbuilding in Spanje. Er bestaan hier verschillende manieren voor. Je kan bijvoorbeeld doen aan PR-campagnes. Nieuwswebsites hebben meestal de links met de hoogste autoriteit. Het is dus daarom interessant om op deze website te plaatsen. De enige manier om je content op dergelijke websites te krijgen, is door relevante en nieuwswaardige content te maken. Je doet dit dus door middel van gebruik te maken van actieve en relevante onderwerpen. Je kan dan best samenwerken met journalisten van de regio waarin je wilt linkbuilden om relevante topics te vinden. Tweede optie is gebruiken te maken van een onderstroom van kwantitatieve links. Je gaat gebruik maken van massalinking. Dit kan je best doen als je een webshop of website hebt met veel verschillende categorieën of landingspagina’s.  Ten slotte kan je ook gewoon content plaatsen op sector gerelateerde domeinen. Je schrijft dus content op websites die relevant zijn tot je bedrijf en verwerkt hierin links die verwijzen naar jouw website. Dit is ‘kwalitatieve linkbuilding’.

Door het gebruik te maken van deze verschillende methodes ga je jouw kansen op succes in verband met internationale linkbuilding vergroten. Succes in België betekent niet dat je succes in andere landen zal hebben. Daarom is een grondige voorbereiding en een zekere expertise van de markt zeer belangrijk.

Maak gebruik van zoekmachine optimalisatie voor je website

Vandaag de dag leven we steeds meer online. We lezen nieuws op sociale media in plaats van de papieren versie. Reclame kennen we steeds meer als advertenties voor filmpjes en minder als brochures in je brievenbus. Als ondernemer is het dan ook belangrijk dat je je website en je onderneming aanpast aan deze digitale maatschappij.

Schakel hulp in wanneer nodig

Wanneer je zelf niet voldoende kennis hebt om je website aan te passen aan de huidige maatschappij, kan je altijd beroep doen op een digital marketing agency. Zij hebben de nodige kennis en kunnen je stap voor stap uitleggen hoe je je website het beste kan aanpassen. Ze bezorgen je onder meer een online groeistrategie met de verschillende doelen voor je website. Dit doen ze aan de hand van datavisualisatie en analyse. Aan de hand van deze twee elementen tilt een digital marketing agency jouw website naar een hoger niveau.

Een van de belangrijkste aspecten is zoekmachine optimalisatie

Wanneer je een website wil ontwerpen die aanslaat in de digitale wereld waarin we leven, kan je niet zonder de term zoekmachine optimalisatie. Deze term, ook wel Search Engine Optimization genoemd, omvat een geheel van strategieën om je website hoger te laten scoren op zoekmachines zoals Google. 

Een van de strategieën die worden gebruikt is het gebruik van sleutelwoorden. Het is belangrijk om je website bovenaan de resultatenlijst te krijgen door de juiste sleutelwoorden te gebruiken op je website. Ze mogen bijvoorbeeld niet te algemeen zijn, maar daarnaast mogen ze ook niet te vergezocht zijn. Ze moeten goed gekozen zijn zodat bezoekers bij het zoeken naar bepaalde woorden in Google meteen op jouw website komen.

Daarnaast is het technische aspect van je website ook heel belangrijk. In eerste instantie moet je website snel laden. Wanneer je een website bezoekt die heel traag laadt, zal je al heel snel afhaken en op zoek gaan naar een andere website. Bovendien moet de website gebruiksvriendelijk zijn. Als bezoeker is het heel vervelend als je moet gaan zoeken naar de juiste informatie. Het bezoek op je website moet een aangename ervaring zijn die ervoor zorgt dat de bezoekers nog willen terugkomen. Niet alleen voor een bezoeker, maar ook voor Google moet een website ‘logisch’ zijn.

Linkbuilding is ook een strategie waar belang aan moet gehecht worden. Met linkbuilding bedoelen we dat er op andere websites links moet geplaatst worden die naar jouw website leiden. Wanneer je bijvoorbeeld op sociale media zoals Facebook een link of een reclamefilmpje naar jouw website kan plaatsen, is de kans groot dat er dubbel zoveel bezoekers de weg naar jouw website vinden. 

Dit zijn slechts enkele strategieën die van jouw website een succes moeten maken. Aarzel niet om een digital marketing agency te contacteren als je meer informatie wenst.

Veel succes!  

Dit is wat je voor je bedrijf online moet regelen tijdens corona

Corona heeft voor veel veranderingen gezorgd. Er zijn natuurlijk veel slechte dingen die we liever nooit hadden meegemaakt en waar we het liefste zo snel mogelijk vanaf zijn. Maar daarnaast zijn er ook veel veranderingen die juist voor innovatie hebben gezorgd. Zo zijn veel bedrijven geforceerd om alles online te regelen wat ervoor heeft gezorgd dat mensen en bedrijven in innovatie moesten gaan denken. Er zijn een aantal zaken die je in deze tijden helemaal online moet regelen. 

Het documentmanagement

Iedereen binnen je bedrijf zal snel toegang moeten kunnen hebben tot documenten en bestanden. Wanneer het gaat om bestanden binnen je eigen bedrijf, waar alleen jouw werknemers toegang tot moeten hebben dan kan het op een server worden opgeslagen waar iedereen dan online direct toegang tot kan hebben. 

Maar daarnaast kan het ook zijn dat er bestanden zijn die externe mensen moeten kunnen inzien. Om ervoor te zorgen dat iedereen er op de juiste manier gebruik van kan maken en alle documenten erin op de juiste plek kunnen, is het goed om gebruik te maken van digitaal documentmanagement.

HRM administratieve processen

Daarnaast zijn er veel zaken van HRM, of die met HRM te maken hebben, die online kunnen worden geregeld. Denk daarbij bijvoorbeeld aan declaraties van medewerkers. De salarisstroken, ziekte en verlofdagen en nog meer van dergelijke processen. 

Het hele CRM proces

Inzicht in de contacten en voortgang met klanten kan meerwaarde bieden voor meerdere mensen en afdelingen binnen je bedrijf. Daarom is het belangrijk dat de processen en informatie van CRM ook inzichtelijk is voor anderen en dus online gemakkelijk toegankelijk is.

Pand/zaak renoveren

Heb je bepaalde ideeën om je zaak of pand meer op te laten vallen of er professioneler uit te laten zien? Dan is dit de tijd om daar aandacht in te steken. Hoewel er geen einde lijkt te komen aan de lockdown is het voor je het weet weer de tijd waar klanten bij je zaak langskomen. Als alles er dan professioneel uitziet zal je daar ongetwijfeld blij mee zijn. 

Laat bijvoorbeeld je pand er aan de buitenkant ook professioneler uitzien met verlichte doosletters. Niet alleen is het direct duidelijk waar jouw pand is, maar ook is het een goede vorm van reclame. Potentiële klanten die hier overdag langskomen krijgen namelijk meteen de naam van jouw zaak te zien. 

Evenementen

We hebben natuurlijk het liefste weer leuke evenementen die we doen als we weer bij elkaar zijn. Maar de lockdown heeft dat moeilijk gemaakt. Wel hebben we gezien dat er ook veel aan evenementen online gedaan kan worden. Daarom is het verstandig om met jouw bedrijf te zorgen dat er verschillende evenementen online worden georganiseerd. Ook wanneer het wel weer mogelijk is om evenementen bij elkaar te houden, dan kunnen online evenementen er gemakkelijk tussendoor worden gehouden. Het kunnen ook evenementen zijn die meerwaarde brengen voor jouw bedrijf en de mensen waarbij informatie wordt gedeeld.

Zelf een digitale factuur maken doe je zo

Hoewel het misschien onbelangrijk lijkt, maakt de stijl en het uiterlijk van een factuur wel degelijk uit. Waar vroeger heel simpele templates werden gebruikt, moet dat nu een stuk moderner en mooier. Bovendien hoef je nu niet meer handmatig een factuur op te maken, maar wordt online alles voor je geregeld. Je hoeft slechts een paar wensen aan te geven en een kant-en-klare factuur is voor je gemaakt.

Online factuur

Je kunt heel eenvoudig online een factuur maken die past bij jouw bedrijf. Jij bent zelf degene die de stijl bepaalt. Geef aan waar je factuur aan moet voldoen en de website creëert zo een professionele digitale factuur. Deze factuur bevat het logo van jouw bedrijf, het adres van de klant, het debiteur- en factuurnummer en de datum. Daaronder is een tabel toegevoegd waarin de prijs kan worden berekend aan de hand van de geleverde dienst. Zo is voor de klant meteen duidelijk hoe de prijs tot stand is gekomen en wat de totaalprijs is.

Voordelen van digitale facturen

Als je online facturen maakt en stuurt, heb je overzicht over de nog openstaande facturen. Zodra je een factuur hebt aangemaakt, wordt deze toegevoegd aan de lijst met andere openstaande facturen. Bovendien krijg je een melding als de betalingstermijn van een nog niet betaalde factuur is verstreken. Je kunt dan heel eenvoudig een betalingsherinnering naar de klant sturen. Daarnaast is er een betaallink aan de factuur toegevoegd, waardoor de klant direct kan betalen. Hierdoor wordt de factuur over het algemeen sneller betaald en wordt minder vaak vergeten om de factuur te betalen.

Hoe verstuur je een digitale factuur?

Een digitale factuur is over het algemeen beschikbaar in PFD-formaat. Er bestaat ook nog een elektronische factuur in UBL-formaat. Het beste kun je kiezen voor een facturatiepakket, die de factuur voor je maakt of verwerkt. Deze software kan de factuur meestal ook meteen verzenden. De meest gebruikte manier om een factuur te verzenden, is per mail. Echter kun je deze ook per post opsturen.

Factuur per post

Hoewel het niet heel gebruikelijk is, kun je de online factuur ook per post opsturen. Dit is fijn als je met klanten werkt die nog van de oude stempel zijn. Het nadeel is wel dat je in dat geval geen gebruik kunt maken van bepaalde voordelen die een digitale factuur te bieden heeft. Uiteraard is het niet mogelijk voor de klant om direct via een betaallink te betalen. Maar gelukkig bestaan de ouderwetse betaalmethoden ook nog steeds.

Wat is narrowcasting en waar kun je het voor gebruiken?

Dit artikel gaat over narrowcasting. Een andere naam die veel wordt gebruikt, is digital signage. Beide namen op zich geven deels weer waar we het hier over hebben. We zullen hier beide namen gebruiken ter verduidelijking van wat narrowcasting is, en dus ook digital signage, en waarvoor het kan worden gebruikt.

Narrowcasting

Broadcast betekent uitzending in het Nederlands. Met broadcasting wordt bedoeld het uitzenden van een programma via televisie of radio. Tussen de programma’s worden reclameboodschappen en andere mededelingen getoond. Bij narrowcasting gaat het nog altijd over uitzenden, maar dan meer gericht. Als je een geluidswagen gebruikt om promotie te maken, dan ga je qua locatie(s) selectief te werk, om een zo groot mogelijk effect te krijgen. Narrowcasting heeft hetzelfde doel, maar we hebben het niet langer over het uitzenden via televisie of radio. Narrowcasting houdt in dat je zo gericht mogelijk (reclame)boodschappen op beeldschermen toont.

Digital signage

Sign is Engels voor onder meer bord. Dat kan bijvoorbeeld een reclame- of richtingaanwijsbord zijn. Signage kunnen we vertalen met het toepassen van borden. Digital slaat op het feit dat er digitale middelen voor worden gebruikt. Dus niet een geschilderd bord, maar een digitaal beeldscherm. De doelstelling is echter nog altijd reclame maken of informeren.

Gecombineerd

Als we de eerder genoemde omschrijvingen combineren, dan komen we op de volgende twee kenmerken van narrowcasting:

  • Gericht uitzenden van boodschappen, al dan niet commercieel
  • Gebruik van digitale beeldschermen, ook wel narrowcasting schermen genoemd

Je gaat selectief te werk met de plaatsing van narrowcasting schermen en welke boodschappen je daarop toont. Het gaat erom een zo groot mogelijk effect te creëren oftewel zoveel mogelijk waarde voor je geld te krijgen.

 

Voorbeeld

Nemen we een bioscoop als voorbeeld. Je ziet daar narrowcasting schermen met verschillende doeleinden. Er zijn schermen die je helpen om de juiste zaal te vinden, waar de film wordt getoond die wilt zien. Er zijn ook schermen die tonen welke drankjes en snacks je er kunt kopen. En tenslotte beeldschermen die tonen welke films binnenkort zullen worden vertoond. De eerstgenoemde beeldschermen hebben geen commerciële doel, maar zijn informatief. De beeldschermen met de consumpties kunnen afhankelijk van de plaats commercieel of informatief zijn. Als je al bij de toonbank staat en de beeldschermen geven de prijzen, dan zou je die informatief kunnen noemen. De filmaankondigingen zou je aan de ene kant informatief kunnen noemen, maar hebben toch ook een commercieel doel. Als uitbater van de bioscoop kies jij welke boodschappen op welke beeldschermen worden getoond, om het beste effect te krijgen.

Op zoek naar een nieuw CRM-systeem? Let hier op

Dit artikel gaat over CRM-systemen. Wat zijn dat. Waar moet je bij de aanschaf op letten. We sluiten dit artikel af door kort in te gaan op de Zoho CRM. Zoho is een vooraanstaande leverancier van CRM-systemen.

Wat is CRM

De afkorting CRM staat voor customer relationship management. Het gaat daarbij om een werkwijze, waarbij klantgegevens worden geïntegreerd, in plaats van dat iedere bedrijfsafdeling die interacteert met een bepaalde klant de gegevens daarover zelf voor eigen gebruik opslaat. De integratie dient te leiden tot een completer profiel van een klant. Dat dient op zijn beurt weer te leiden tot een betere dienstverlening en meer omzet bij die klant. Door de analyse van de gegevens over een klant, die is verkregen door interactie daarmee, maar ook van andere bronnen, kan een integrale strategie worden bepaald voor een benadering van die klant door alle bedrijfsonderdelen. Kan en wil je als leverancier eigenlijk meegaan in de richting die een klant opgaat. Of is het beter de relatie af te bouwen.

Wat is een CRM-systeem

Met een CRM-systeem wordt de CRM-werkwijze softwarematig ondersteund. Daarmee wordt de gegevensverzameling over een klant gestroomlijnd en, zoals eerder gezegd, geïntegreerd. Het systeem zal het ook mogelijk maken om gegevens, en dus eigenlijk de klant, te analyseren. Welke trends zijn er te onderkennen. Welke producten worden het meest verkocht en met welke marges. Kan er op basis daarvan iets worden gezegd over waar de kansen bij die klant liggen. Zien we die misschien ook bij andere klanten. Kunnen we dat gebruiken om beslissingen te nemen over nieuwe producten en/of diensten. Als dat zo is, hoe pakken we de introductie aan bij een klant. Het CRM-systeem zal een antwoord moet geven over de rollen van medewerkers van een klant, formeel en informeel. Over de invloed die medewerkers uitoefenen op beslissingen.

Zoho CRM

Zoals in de inleiding is aangegeven, is Zoho een vooraanstaande leverancier van CRM-systemen. Door hun product te bestuderen en ook de voorgaande paragrafen in gedachten te houden, kan je komen tot een beschrijving van een CRM-systeem dat aan je eisen voldoet. Tot nu toe hebben we het gehad over wat een CRM-systeem kan/moet doen, maar voor je een CRM-systeem aanschaft, kijk je ook naar gebruiksgemak, hoe het systeem is opgebouwd, hoeveel training is vereist, enzovoort.