Gefeliciteerd! Je hebt een schitterend product of dienst op de markt gebracht en bent inmiddels ook al online aanwezig met een eigen website of webshop. Niet alleen dat, maar je website werkt ook nog eens prettig op mobiele apparaten, kan goed worden gecrawld en geïndexeerd door de spiders van zoekmachines, en de content die erop staat is SEO-vriendelijk geschreven.
Toch wil het maar niet lukken om tussen al die anderen uit jouw branche gevonden te worden (in de zoekresultaten). De reden: te weinig sites die naar jou verwijzen, of de ‘kwaliteit’ van deze backlinks is te laag (hoe betrouwbaar en toonaangevend zijn deze sites?). Immers, Google beschouwt backlinks als aanbevelingen, en mede aan de hand van deze aanbevelingen bepaalt het hoe hoog jouw website moet komen te staan in de zoekresultaten.
Alhoewel Google websites steeds meer beoordeelt op basis van hun content en techniek (het gedrag van jouw websitebezoekers weegt inmiddels het zwaarst), is het vrijwel onmogelijk om een website te laten ranken zonder (kwalitatieve) backlinks. In dit artikel leg ik je uit hoe je kwalitatieve backlinks verkrijgt zonder dat je daarvoor per se een online marketing bureau in de arm hoeft te nemen.
Gevarieerd linkprofiel
Allereerst dient te worden vermeld dat naast het volume en de kwaliteit ook de variatie in je backlinks zeer belangrijk is. Hoe waarschijnlijk is het immers wanneer jouw site honderd keer wordt vermeld op een partnerpagina of webcatalogus, maar nooit linkverwijzingen krijgt vanuit fora, blog sites en social media platforms?
Dit artikel gaat puur over het verkrijgen van backlinks van relevante websites met een hoge autoriteit. Voor verdere tips rondom het opbouwen van een gevarieerd linkprofiel verwijs ik je daarom naar dit eerdere artikel van de Hostnet Academy.
Wat heb jij te bieden?
Voordat je op zoek gaat naar kwalitatieve linkpartners en deze gaat benaderen, is het natuurlijk wel van belang dat je andere webmasters iets terug kunt bieden. Natuurlijk kan een link terug op jouw site door anderen als heel waardevol worden beschouwd. Echter zal Google dan snel doorhebben dat het om een georganiseerde ruil gaat, en hecht het direct minder waarde toe aan de backlink voor beide websites.
Daarom is het zoveel krachtiger als je voor iedere backlink die je krijgt een link terug plaatst niet op je eigen website, maar op een andere relevante site die jij in beheer hebt. Een manier om dit te realiseren is door een klein netwerkje van linkruil mogelijkheden op te zetten. Je kunt bijvoorbeeld gratis een extra WordPress-site aanmaken en hier een blog op bijhouden over relevante ontwikkelingen binnen jouw markt. Daarnaast kun je een aantal gerelateerde sites aanmaken op jimdo.com, wix.com en weebly.com en een aantal startpagina’s via goedbegin.nl en goedvinden.com.
Alhoewel je zo gratis een netwerk van linkruil mogelijkheden creëert, kost het je natuurlijk wel enige inspanning om deze sites een mooie invulling te geven en daarmee interessant te maken voor linkpartners. Uiteindelijk werpt deze initiële inspanning wel zijn vruchten af. Het zal je namelijk verbazen hoeveel webmasters tevreden zijn met een link terug op bijvoorbeeld een weebly site (brengt immers ook variatie in hun linkprofiel).
Probeer ook verder te kijken. Heb jij een goede vriend(in) of kennis die een Facebook-pagina beheert dat duizenden volgers heeft en ook nog eens gerelateerd is aan jouw branche? Probeer dan iets met hem of haar af te spreken, waardoor je die Facebook-pagina kunt inzetten als waardevol ruilmiddel (bijvoorbeeld voor het plaatsen van promotie-acties). Daarnaast kan een relevant en kwalitatief goed geschreven gastblog artikel (met daarin uiteraard een link naar jouw website) voor sommige webmasters al reden genoeg zijn om niet voor een backlink terug te vragen.
Hoe je kwalitatieve linkpartners vindt
Een eerste snelle manier waarop je relevante en kwalitatieve linkpartners vindt is door te kijken in het backlinkprofiel van je concurrenten. Oftewel: welke sites verwijzen er allemaal naar je belangrijkste concurrenten en is het aannemelijk dat deze sites ook een linkje naar jou zouden willen plaatsen?
Een manier om kosteloos te zien waar jouw concurrenten hun backlinks vandaan halen is via de Open Site Explorer tool van Moz (Moz Pro heeft een gratis trial abonnement van 30 dagen). Kijk naar de sterkste backlinks (met de hoogste Page en Domain Authority, liefst een DA boven 20 en PA boven 30) en stuur steeds een bericht naar de website-eigenaar met de vraag of ze een link naar jouw site willen plaatsen (hoe je dit het beste doet lees je verder in dit artikel).
Een andere gratis methode die ik zelf ook graag gebruik is de zoekopdracht <Onderwerp> inurl:”(nl|be|net|biz|info|com|org)/links” door Google halen. Zo vind je heel gemakkelijk via Google relevante websites vinden die over een linkpagina beschikken. Hierbij gebruik je in de zoekopdracht steeds als eerste woord het onderwerp waar de websites die je zoekt over moeten gaan. Om zoveel mogelijk relevante resultaten via deze weg te krijgen kun je variëren met het laatste woord uit de zoekopdracht. In plaats van “/links” kun je bijvoorbeeld ook “/partners”, “/linkpartners”, “/samenwerkingen” of “/en-verder” gebruiken.
De potentiële linkpartners die je vindt beoordelen op kwaliteit doe je in eerste instantie met je logisch verstand. Ziet de site er goed uit? Heeft de website voldoende relevante content en wordt deze content regelmatig bijgehouden? Als de linkpartner pagina wordt volgestouwd met honderden (irrelevante) links kun je beter verder kijken. Daarnaast kun je met de Way Back Machine van Archive.org zien hoe de website in het verleden eruitzag. Als je door deze background check erachter komt dat er een aantal jaren geleden op deze site content rondom porno of gokken heeft gestaan, kun je deze website ook beter laten liggen.
Hoe je kwalitatieve linkpartners benadert
Over waardevolle linkruil mogelijkheden beschikken en weten wie je moet benaderen is niet voldoende wanneer je outreach e-mails gelijk in de prullenbak of spam folder belanden. Het laatste wat je moet doen om écht waardevolle linkpartners over te halen is ze gestandaardiseerde copy-paste berichten of bulkmails versturen. Veel webmasters met hoge autoriteit websites krijgen dagelijks te maken met dit soort onpersoonlijke en spammerige linkbuilding e-mails.
Om met jouw e-mail op te vallen én te overtuigen dient jouw bericht oprechte betrokkenheid te combineren met humor en een duidelijke boodschap. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Iedere outreach e-mail kan naar onze mening globaal worden onderverdeeld in de volgende zeven onderdelen: onderwerpregel, begroeting, intro, verzoek, wederdienst, afsluiting en signatuur. Wij hebben de marketing principes van het AIDA-model verwerkt in ieder e-mail component, waar het volgende 7 stappen systeem voor het opstellen van outreach e-mails uit is voortgekomen.
Blijf finetunen
Het meest belangrijke hierbij is om voortdurend nieuwe dingen uit te proberen en zo gaandeweg steeds meer inzicht te krijgen in wat voor jouw website of webshop wel of niet werkt. Neem de voorbeelden uit onze outreach e-mail template niet klakkeloos over, maar gebruik deze ter inspiratie om zelf continu tot weer een betere e-mail tekst te komen.
Wij zijn erg benieuwd naar hoe deze tips jou (wel of niet) verder hebben geholpen in jouw linkbuilding inspanningen. Heb jij nog verdere suggesties en/of aanvullingen? Deel ze in de comments hieronder.
Wil jij meer weten over SEO en linkbuilding? Kijk dan eens op https://ticonlinemarketing.nl/trainingen/seo-training/